Deze week heb ik de dramadocent Karin van Leeuwen van het Rijnlands Lyceum in Wassenaar geïnterviewd. Ze vertelt onder andere over haar werk als dramadocent en ze vertelt over toneelteksten.
Karin: “Ik was werkzaam als docent muziek op een middelbare school en deed mee aan een toneelstuk voor de brugklasleerlingen. Naar aanleiding van mijn ‘optreden’ werd ik gevraagd een paar uur drama te gaan geven. Zo ben ik er in gerold.
Voor mij is het het belangrijkst dat de leerlingen zichzelf leren presenteren: Hoe ga je staan? Hoe gebruik je je stem? Hoe beweeg je? In je hele leven kun je daar profijt van hebben.
Het leukst is te zien hoe enthousiast de leerlingen zijn over het vak, ze vinden eigenlijk alles leuk om te doen, zelfs spannende dingen als een monoloog opvoeren. Bij ons op school doen we ook aan ‘public speaking’ en ik heb al meerdere malen gehoord dat een leerling echt iets had gehad aan mijn lessen in de onderbouw.
Tijdens mijn lessen krijgen ze bijvoorbeeld een scène die ze moeten instuderen. Soms krijgen ze een tekst als inspiratie waarbij ze met het thema een scène gaan maken. Ze schrijven zelf dialogen en monologen en ik werk ook graag met liedteksten en gedichten die ze dan op een bepaalde manier gebruiken om op theatrale manier te ‘spelen’.
Ik haal teksten uit boeken als: Forty short plays van Ann Gartwright, Wentelteefjestoneel van Marieke Nijmanting en de hele serie Playing with Plays presents.”
Ik vroeg Karin wat ze zelf de moeite waard vond om te zien: “Mijn favoriete film is School of Rock met Jack Black en ik heb in Londen ooit Warhorse gezien waarvan ik zwaar onder de indruk was.”
DE TIPS VAN KARIN
Maak veel verschillende dingen, probeer veel verschillende dingen uit! Door veel zelf te doen en te maken kun je anderen ook weer inspireren en je enthousiasme overbrengen. Ik schrijf bijvoorbeeld ieder jaar zelf een schoolmusical samen met een collega en dat is zo ontzettend leuk!
(op de afbeelding: leerlingen van Karin in hun schoolmusical The wicked soud of Hogvard)