Elke week interview ik iemand uit de theater- en boekenwereld en deze week interview ik drukker Peter van der Plas van Print Consultancy. Peter werkte onder andere mee aan boeken als Je kan je niet verstoppen door je ogen dicht te doen, Storytelling en de wereld en Op zoek naar Soldaat van Oranje. Drukwerkbegeleiding is superbelangrijk in het maakproces van een boek. We zien altijd het eindresultaat (het boek), maar hoe is het nou achter de schermen?
Waarom bent u drukker geworden?
In mijn jeugd volgde ik een opleiding op de Grafische school in Utrecht. Je kreeg daar naast de standaard vakken zoals Wiskunde, Nederlands en Engels verschillende grafische vakken zoals fotografie, tekstverwerking en natuurlijk drukken. Dit vak inspireerde me enorm omdat je veel met papiersoorten en kleurrijke afbeeldingen te maken kreeg. Ook de afwerking boeide me veel door uiteindelijk het eindresultaat te zien waar je soms weken aan gewerkt had. Na deze vierjarig opleiding heb ik ook nog een aantal jaren reproductietekenen gedaan. Ook leuk, maar de verschillende druktechnieken, zoals (rotatie)offset, zeefdruk en flexodruk spraken mij toch meer aan. Ik had dan ook al gauw mijn keuze gemaakt.
Had u altijd al gedacht drukker te worden?
Vóór mijn studie op de Grafische school zeker niet. Ik wist er te weinig van. Omdat ik best redelijk kon tekenen besloten mijn ouders mij eens naar de open dag van deze school te laten gaan. Ik vond het boeiend en zag een opleiding die ik mooi vond. Na mijn opleiding wilde ik zoveel mogelijk ervaringen opdoen in de verschillende technieken. Zo begon ik bij een zeefdrukker waar allerlei winkelmateriaal geproduceerd werd. Een paar jaar later overgestapt naar een rotatiedrukker waar ook met vellenoffset gedrukt werd. Dat was drukkerij Bosch & Keuning, toen nog gevestigd in Baarn. Hier kwam ik eigenlijk veel met boekdrukken in aanraking. Er huisden in het pand vele uitgeverijen die tal van boeken en magazines uitbrachten. Het leuke was dan ook weer dat je uiteindelijk het boek of magazine ook te zien kreeg en je dit zelfs terug zag in advertenties of boekhandels. Dan was je trots en zei: Kijk! Daar heb ik aan meegewerkt!
Wat is nou het allerleukst aan het drukken?
Het leukste is toch wel dat je vooraf klanten kan adviseren over drukmogelijkheden, papierkeuze en verschillende manieren van afwerking. Je krijgt een drukbestand en gaat hiermee aan de slag. Je maakt proeven, controleert bestanden en wijst klanten op eventuele foutjes in het bestand die weleens later grote gevolgen kunnen hebben in de productie. Ook kleurkennis moet je wel een beetje hebben om aan de drukpers het resultaat naar perfectie te sturen. Maar het mooiste is als gezegd: het eindresultaat in handen te hebben waar je trots op bent en daar dankbaar de complimenten voor in ontvangst te nemen!
Wat is het lastigst aan het drukkerswerk?
Drukken kan zeer complex zijn met gevaar dat er iets fout gaat. Je moet werkelijk overal op letten en dat begint met de drukbestanden, en dan hoe de druk zich verhoudt tot het papier. Heeft het papier een open structuur of een gestreken laag. Maar ook de afwerking in zowel hard- als softcoverboeken. Welke bescherming wil je op het omslag, mat- of glanslaminaat, een preeg of foliedruk, genaaid gebonden of garenloos gebrocheerd? Boeken zijn kostbaar en die moeten er dan ook perfect uitzien. Een kunstboek met luxe afwerking en luxe papier bijvoorbeeld vraagt meer aandacht dan een eenvoudige paperback met binnenwerk in zwart gedrukt. Dat zie je dan ook wel terug in de prijs. Verder kan je alle kanten op met drukwerk. Je moet soms vanwege postale verwerking rekening houden met boekdikte, gewicht en formaat, het moet wel door de brievenbus kunnen, anders betaal je een vermogen aan portokosten. Allemaal zaken die je vooraf wilt tackelen. Maar dat maakt het vak van mij als drukwerkadviseur ook zo boeiend!
Wat is uw favoriete boek?
In de ruim 35 jaar dat ik al boeken produceer heb ik natuurlijk vele honderden boeken voorbij zien komen. Favoriete boeken heb ik dan ook niet en ze allemaal lezen is niet te doen. Maar natuurlijk zaten er ook boeken bij die ik graag ging lezen. In mijn jongere jaren waren dat veel paperbacks van Baantjer en John Grisham, maar ook van vele Nederlandse schrijvers, want daar zitten echt wel toppers tussen. Ook het vorig jaar bij Uitgeverij it&fb verschenen boek Op zoek naar soldaat van Oranje van schrijver Bart Juttmann was aangenaam om te lezen.