Een verkenning naar de essentie van taal en spraak.
Onze hersensystemen staan toe dat we tijdens spelen of spreken bewust omgaan met taal, maar staan ons niet toe dat we tegelijkertijd bewust sturen in spraak.
Het woord ondertekst staat niet in Van Dale, maar zegt hoe de speler met tekst kan zeggen wat hij bedoelt, ook als er letterlijk iets anders staat.
In het theater, in een nieuwe werkelijkheid, creëren taal en spraak de verbeelding.
Spreken en spelen met taal en spraak in tijd en ruimte. De Maastrichtse Methode ontwikkelde een eigen benadering. In het Theater Model wordt onderzocht hoe emotie en denken hoorbaar worden, de verbeelding vorm krijgt. Een kale lege ruimte wordt laboratorium voor onderzoek naar taal en spraak in tijd en ruimte.
Ondertekst, de Maastrichtse Methode, oefent en traint de stuurkracht over melodie, ritme en timbre, de expressie, de zeggingskracht van taal en spraak. Aan de orde komen:
Taal, spraak en verwondering,
De verbeelding door taal in het theater,
Overspronggedrag en de invloed van stress op spraak,
Controle over taal en spraak,
Feedbackmechanisme en functie van het gehoor,
De expressie van emotie en de invloed van het kinesthetisch gevoel,
Ontwikkeling van spraak met versterking en behoud van authenticiteit.