KONVOOI neemt het oorlogsepos De Ilias als vehikel om de verantwoordelijkheid van de mens te bevragen. In deze moderne bewerking schreven vijf jonge jongens en hun regisseur een tekst met vier soldaten en één vrouw: Agamemnon, Achilles, Odysseus, Patroklos en Helena. Vier kameraden die vastzitten in een bloedbad dat eeuwig lijkt te duren en de mooiste vrouw van de wereld.
Theaterkrant.nl schreef: “Het machismo leger is eensgezind en overtuigd van zijn morele superioriteit, maar ook beklemmend en zelfvernietigend. De genderfluïde Helena is de bevrijding uit het keurslijf. Achilles wringt zich even volledig uit het keurslijf. Als de vier jonge kemphanen over hun vrouwen pochen, maakt legeraanvoerder Agamemnon de fout om Achilles’ vrouw Briseïs op te eisen. Het harnas gaat af, de strijder gaat demonstratief op de piramide zitten, en het is gedaan met de saamhorigheid van de Grieken. Op de top van de piramide overziet Achilles de gruwelen van de oorlog. De makers bieden hier een interessant perspectief op de Griekse strijder: een veteraan die de eerste tekenen van een posttraumatische stressstoornis vertoont.
Waar Achilles zich terugtrekt, bijt Agamemnon zich juist vast in de oorlog. Agamemnon is hier de gorilla die niet van zijn rots gestoten wil worden. De Trojaanse Oorlog lijkt hopeloos, maar het leger geeft hem een macht en status die hij koste wat kost wil behouden. De slimme Odysseus wil naar huis en zijn vrouw Penelopeia, maar de vraag is of dat huis nog hetzelfde aanvoelt als voor de oorlog. Helena doorprikt de giftige mannelijkheid van de leger-unit door de strijders te laten twijfelen over het doel en de rechtvaardigheid van hun missie.”